Παρασκευή, 6 Απριλίου 2012

Περηφάνεια και Προκατάληψη


30/03/2012 (90)

Την εποχή της Γεωργιανής Αγγλίας, ο κος Μπένετ και η γυναίκα του ζουν σε ένα υποστατικό μαζί με τις πέντε κόρες τους, όλες διαφορετικής καλλονής και ιδιοσυγκρασίας. Το πρόβλημα της κας Μπένετ είναι πως θα παντρέψει τις πέντε κόρες της, αφού δεν υπάρχει γιος και άρα κληρονόμος για το υποστατικό, το οποίο σύμφωνα με τα ήθη της εποχής περνάει στα χέρια του αρσενικού κληρονόμου, που στην περίπτωση των Μπένετ είναι ένας μακρινός ξάδερφος τους. Έτσι το πότε θα βρεθεί στο δρόμο η οικογένεια Μπένετ, τα θηλυκά μέλη της οποίας μεγαλοπιάνονται κιόλας, είναι καθαρά ζήτημα χρόνου. Η μοίρα όμως επιφυλάσσει άλλα για τις δύο μεγαλύτερες κόρες. Η Τζειν και η Ελίζαμπεθ, με την ομορφιά της η πρώτη και με την προσωπικότητα της η δεύτερη, θα βρεθούν πολύ κοντά σε δύο πολύ ευκατάστατους κυρίους της περιοχής. Ο κος Μπίνγκλευ θα ερωτευθεί ακαριαία την πανέμορφη Τζειν αλλά ο υπεροπτικός και βαθύπλουτος φίλος του κος Ντάρσι, θα του υπενθυμίσει στον φίλο του την λαϊκή καταγωγή της Τζειν ενόσω ο ίδιος παλεύει μέσα του να αντισταθεί στην γοητεία της ατίθασης και πνευματώδους Ελίζαμπεθ. Η τελευταία αισθάνεται κι εκείνη γοητευμένη από το αρρενωπό και αριστοκρατικό παρουσιαστικό του, ωστόσο τα ερωτικά της αισθήματα θα πτοηθούν όταν θα μάθει για την ανάμιξη του στο ειδύλλιο της αδερφής της. Απο τότε θα ξετυλιχτεί ένα απίστευτο κουβάρι κακών συγκυριών το οποίο θα επιτείνει τον αόρατο πόλεμο που έχουν κηρύξει οι δύο ερωτευμένοι νέοι. Πόλεμος ιδεών, τάξεων, προκαταλήψεων, συναισθημάτων.

Το μυθιστόρημα της Τζειν Ώστιν, αφορμάται κυρίως απο τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής τα οποία υποχρέωναν τους νέους να παντρεύονται μόνον εκείνους που η καταγωγή τους και ως εκ τούτου η περιουσία τους, είναι η αρμόζουσα. Είναι γνωστό οτί ο γάμος από έρωτα εκείνη την εποχή ήταν μια ιδέα σχεδόν επαναστατική και επικίνδυνη εφόσον η δημιουργία απογόνων έθετε σε κίνδυνο την διαρροή της περιουσίας καθώς και την αμαύρωση της αριστοκρατικής τους φήμης σε περίπτωση εμπλοκής τους με άτομα άλλων τάξεων. Αυτή η θεμελιώδης αλλαγή ως προς την στάση του ατόμου στο θέμα του γάμου όχι μόνον απασχολεί την Τζειν Ώστιν, αλλά αποτελεί σχεδόν εμμονή για την ίδια όπως και την ομότιμες συγγραφείς Σάρλοτ Μπροντέ και Έντιθ Γουόρτον, που έδρασαν σε εποχές που ακόμα η γυναίκα ήταν αδιανόητο να συγγράφει. Έτσι μπορούμε να πούμε πως προηγουμένως η Ζωρζ Σαντ και μετέπειτα η Τζειν Ώστιν, η Σάρλοτ Μπροντέ, η Έντιθ Γουόρτον και η Τζωρζ Έλλιοτ, η οποία όπως και η Σάνδη αλλά και οι αδερφές Μπροντέ, άλλαξαν το όνομά τους σε αντρικό για να μπορέσουν να συγγράψουν, καταπιάνονται όλες λοιπόν με το ζήτημα του γάμου, εφόσον αυτό καθαυτό καθορίζει ολόκληρη την ζωή των γυναικών της εποχής.

Στο παρόν μυθιστόρημά της, η Τζειν, καταδεικνύει το πως οι άνθρωποι παλεύουν ακόμα και με τα συναισθήματά τους προκειμένου να ικανοποιήσουν τον περίγυρό τους και την κοινωνική ομάδα στην οποία ανήκουν. Ωστόσο και σε αυτό το άσχημο παιχνίδι ο έρωτας θα υπερπηδήσει τα όποια εμπόδια και θα σμίξει τους ερωτευμένους θριαμβεύοντας πάνω στα όποια στερεότυπα και τα στεγανά. Αυτή την λύτρωση γυρεύει η ρομαντική Τζειν στα μυθιστορήματά της, γράφοντας σε μια εποχή οπού η ίδια και όλες οι κοπέλες της γενιάς της αγωνιούν πως περνώντας την ηλικία των 28 θα βρεθούν αναγκαστικά στο ράφι...

Καλλιτέχνης: Alessandro Biffignandi

THE WOMAN IS ART - Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΤΕΧΝΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...